Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

27 Disember 2013

Entri di hari jumaat terakhir 2013


Assalamualaikum....

sekejap je dah berada di hari2 terakhir bulan Disember.... sikit lagi nak menjengah tahun 2014... maksudnya, umur pon dah bertambah setahun lagi... entah kenapa, bila memikirkan perkara ni, aku jadi sebak dan sedih... haisshhh..... 

malam tadi entah kenapa, air mata aku asyik meleleh je.... sebak... sedih.... sayu.... tiba2 terbayang dan teringatkan banyak benda.... antaranya...

1. bila tiba tarikh tsunami yang melanda 9 tahun lalu, teringat kat arwah Pak Itam yang kebetulan tarikh dia meninggal dekat2 je dengan tarikh tsunami... aku tak ingat... tapi yang pasti bulan Syawal, tahun 2004.. meninggal sebab kemalangan... entah kenapa bila teringat arwah, aku jadi sedih, menangis beria2 tersedu sedan.. mungkin aku rindu kat arwah... 9 tahun dah arwah pergi... antara paksedara yang paling aku rapat... aku rasa umur dia belum 40 tahun lagi.. mungkin tua 2 atau 3 tahun dengan paklang.. paklang pon baru 36.. pastu teringat arwah pak ndak pulak... pak ndak meninggal 2002... 

2. teringat arwah kawan baik aku, fizah... walaupun kenal dia masa praktikal, tapi dia dah jadi kawan baik aku sebab mana2 aku pegi masa tu, mesti dengan arwah... arwah meninggal sebab kemalangan... dah lama aku tak ziarah kubur dia.. 25 Dis hari tu hari jadi dia... selalunya, aku akan pergi ziarah, tapi sejak Azu kahwin, aku tak sempat... nak pergi sorang pon aku tak berani sebab kawasan kubur tu banyak kera...

3. teringat arwah kawan aku masa form 2, Aziemah... meninggal sebab leukimia... muka dia sampai sekarang aku ingat... kecik je orang nya... dia memang kuat.. kuat lawan penyakit... 

4. lepastu, teringat pulak arwah Mat yang baru lagi meninggal... rupanya Mat meninggal sebab kanser tulang.. (aku baru tau...) taksangka orang yang luarannya nampak sihat, ceria, menanggung penyakit yang belum ada ubatnya... 

maka, bertimpa2 rasa sebak yang datang bila teringatkan mereka2 yang dah pergi.... lagi layan Pencetus Ummah, bila keluar tazkirah sedih sikit, aku dah sedih... nasib baik la aku dok sorang je.. kalau tak, pening kepala housemate aku nak layan meroyan aku yang tiba2 datang tak tentu pasal ni...

lagi, terbayang.. bestnya kalau aku dapat tinggal sekali dengan family... tak macam sekarang ni, dok sorang2... hmm... ni memang takboleh nak kata apa laaa.... asal terpikir je, aku sedih....

pastu teringat perangai2 manusia talam dua muka disekeliling... hmmm.... sabarlah hati...

*sigh*


4 ulasan:

Mrs mAmikO AbUrakOji berkata...

sabar ea li..xmau sedey2 la..doakan moga mereka semua ditempatkan di kalangan org beriman...amin..

psl pencetus ummah tu, baru semalam aku tgk dr awal smpi abes..best gak kan..aku suke PU Rahmat ngn PU mamu tu..hahaha

zal88 berkata...

a'ah la..kite yg hidup ni cuma mampu sedekahkan yasin n doakan semoga allahyarham ditempatkan dkalangan org beriman..da xmau sedih2 ea..

Ifa berkata...

lili..xmo sdh2.. ak yg ade anak laki pn lau bleh nk blek jhor.. ape lg la dok sorg2 kan.. tp kuat, n chayok2 ok..

timah, ha ak suke pu rahmat tu la.. ahaha

LiaNa YuSoF berkata...

tq guys...

aku sunyi kot... xde org nk layan aku.. sbb tu aku sedih.. T_T

xpela, aku akan usaha jgk cari jodoh.. huhu.. doakan aku ea..

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."