Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

27 Ogos 2013

Aidilfitri 2013


Assalamualaikum..

Nampaknya sudah 20 Syawal... cepatnya masa berlalu.... tak sedar langsung dah nak habis Syawal... lepas habis Syawal, habislah episod makan2 sampai taksedar diri... hahaha... serius kali ni ramai yang jemput makan2 kat ofis ni...

banyak kisah best takbest raya kali ni... cerita yang best dulu lah kan... hehehe... tahun ni masih berpeluang bergambar raya sekeluarga... tak macam tahun lepas.... tahun lepas aku merajuk sebab takde gambar raya sekeluarga, so tahun ni mak ayah tak kemana la selagi tak bergambar dulu... hahaha.. boleh camtu? pening mak ayah aku ni dapat anak kuat merajuk cam aku ni... (haruslah!)





dah selesai sesi bergambar, (gambar selebihnya kat bawah ye..) relax2 je dulu... tahun ni kami tukar plan.. ziarah kubur di hari raya ke 2... jadi raya pertama, kami pergi serang rumah nenek sedara dulu... xdelah banyak pon, 3 rumah je.. hehehe... mula2 rumah nekchik (sebelah ayah/mak) pastu baru rumah nek uda dengan neklong (sebelah mak)... ada kejadian takbest yang terjadi di rumah nek long.. tu sat lagi aku cerita part takbest ea... dah tu je... pastu balik rumah tak kemana dah... hehehe..

yang best, tahun ni aku dapat lagi duit raya... yeayyy... dah tua2 ni pon dapat lagi kan... seru bangat! hahaha.. takyah suka sangatlah kan... hahaha.. ntah2 tahun ni je aku beruntung.. tahun depan takde lagi... hehehe... xpela.. kalau dapat, aku terima... takdapat, pon aku tak kesah.. sebab aku kan dah mula bagi duit raya... eh, xdela baru, dari tahun 2009 rasanya aku dah memberi duit raya.. slow2 je dulu.. bagi budak2... tahun seterusnya, ada rezeki lebih bagi makpak sedara... tahun ni Alhamdulillah.. ada lebih, bagi kat nenek sedara pulak.... tapi amaun tiap tahun, sama je.. hahahaha.. gasaklah korang budak2... tunggu akak ko yang comel ni umur 30 baru duit raya korang up... ;p

lepastu raya ke 2 pegi kubur.. tahun ni pergi kubur kat Sg.Rambai & Bakri je.. lagi 1 (letaknya kubur arwah moyang2, nenek (ayah) tak pergi... lepas balik kubur, serang rumah pak uda pulak.. saja nak tengok rumah baru... hehehe... tahun ni ramai melawat pak uda.. hehehe.. sepupu dia yang tak pernah datang pon ada datang.... haa... lagi 1, sepupu2 mak ayah aku yang tak pernah datang rumah (kat durian tunggal) pon ada datang.. ish2.. aku pon tak kenal sebenarnya... hehehe.. aku ajak mak aku pergi rumah diorang... hmmm... harapan je lah mak aku tu... (ada sejarah lama ape tah.. aku malas nak amek tau... orang dulu2 kan selalu camtu.. gaduh2 sikit, masam mukanya makan tahun.... hahaha.. tapi sekarang semua dah ok dah..) adik beradik tiri ayah je takpernah datang rumah kami... hmmm... (tu pon aku tak kenal.. sebab semua belah2 johor)

ok, tu je lah part best.. hahaha.. masuk part takbest... raya kali ni aku tak pergi rumah sapa2 pon... kawan2 melaka, kawan2 putrajaya belum lagi.. tunggu open house je.. hehehe... kawan2 sekolah, ada jugak jemput, tapi aku ada hal.. haisshh... takbest betol.. tak kemana.. asyik2 balik kampung, dok rumah je... nak ajak beraya rumah sedara, kena bawak orang2 tua.. orang2 tua pon dah malas nak beraya dah... dok umah tunggu orang datang je...

hmm.. tadi aku nak cerita pasal kejadian 1 Syawal yang takbest tu kan... k, cerita dia macam ni.... kami pergi rumah nek long.. kami tu, adik beradik aku 5orang.. mak ayah takpergi. family makngah 4 orang.. pakngah tak pergi.. pak uda 1 family 5 orang.. makteh 1 family 5 orang.. pak uda bawak anak buah sebelah wife dia 3 orang.. so semua sekali ada 22 orang.. ramai tak? hahaha.. tu tak semua ada tu.. nenek pon tak ikot masa tu... masuk2 rumah nek long, pergi salam tok ayah dengan nek long.. dah salam2, nampak anak nek long, kami panggil dia pakteh.. dia ni belum kahwin lagi.. umur dia dah lebih 40.. 

makngah nampak dia kat dapur buat air, makngah saje usik dia... "tu lah.. orang suruh kawen, taknak kawen.. kan dah orang bujang kena masuk dapur buat air" kononnya bergurau.. tapi tone suara makngah tu pon..... agak sadis jugak lah... agaknya tu yang pakteh tu terasa... sebelum ni memang dah ada kejadian pakteh ni sound abg ipar dia pasal.... pasal ape taktau.. tapi abg ipar dia melutut minta maaf kat dia... taktau la pulak kejadian yang sama akan berulang... huhuhu.. 

dia punya marah tu, takboleh cerita... macam2 la dia cakap... semua yang ada, terdiam.. budak2 yang nakal kerja suka memanjat sana sini, teros terdiam, melekat tak bergerak.. makan taknak, minum pon taknak... makteh aku cuba reda kan keadaan.. pujuk dia, cakap yang kami bergurau je.. tapi dia, taktau lah.. mungkin sebelum kitorang sampai, dia dah marah kat sape2 tapi tak terluah.. kebetulan kitorang datang, kena lagi.. tu yang dihambur kat kitorang.. huhuhu.. nasib badan... nasib baik jugak, adik dia yang bongsu keluar reda kan keadaan.. kalau x, xtau lah ape jadi... takot dia siram air yang dia buat kat makngah... hahaha..

aku takdelah nak marahkan dia.. cuma, terkilan kot.. orang datang nak beraya kot... takpasal2 je kena saksikan amukan orang.. huhu.. memang sekejap je kitorang kat situ.. taksampai setengah jam pon...masing2 dah panas muka, panas hati, panas punggung agaknya.. tok ayah dengan neklong senyap tak berbunyi.. ada jugak suruh kitorang makan, tapi semua taknak makan.. minum pon, bape orang je yang minum..

pizin, adik aku minum air yang pakteh tu buat... lepastu bagi gelas kat aku.. suruh aku rasa... aku memang dah taklalu nak minum... asyik terbayang muka pakteh yang merah macam nak terkam kat aku je.. huhu.. tapi pizin ni suruh rasa jugak.. aku rasalah.... oklah, cuma kurang manis.. tapi adik aku cakap, ni air.... air ape ek? "air kemarahan" kot.. aku dah lupa lah apa adik aku cakap..... huhuhu... tapi sedap nau bunyi nye... hahaha..

masa balik, makteh aku salam neklong, nangis2 mintak maaf kalau buat pakteh tu kecik ati, aku tengok pon sebak... yelah.. takpasal2 je kan, orang raya suka2.. ni jadi lain pulak... keluar je dari rumah tu, masing2 semua bercakap, "memang tak lah nak datang raya rumah ni lagi" huhuhu.. sampai macam tu sekali... balik rumah pon dok bercerita lagi... dah sampai rumah, bercerita2 tu baru lah makngah menangis.. dia kata, ntah.. macam sedih pulak tengok nenek dengan makteh bergenang air mata... tapi dia kata dia tak rasa dia salah.. sebab dia kata dia bergurau.. pakteh tu yang tak boleh terima gurauan..

tu lah... sekarang ni takboleh dah tanya orang kawen tak kawen lagi.. isu sensitif tu... lagi2 yang umur dah lanjut.. kadang2 kita rasa kita bergurau, tapi bukan semua gurauan kita orang boleh terima... takpelah.. jadi pengajaran buat kami sekeluarga...

oklah.. layan lah gambar raya kami tahun ni.. takbanyak pon...



otw balik rumah nenek lepas sembahyang raya..

anak beranak.. adoi, mana dekya time ni?


 
 



kat rumah nekchik

di tempat ternakan itik ayah kat belakang rumah nekchik

itik2 ayah dapat sambutan... sekilo rm15.. sape mau? ^_^

rambutan ni makngah dengan pak uda yang kait.. aku tukang kutip.. ayah dengan pakteh tukang makan.. hahaha..

di luar rumah neklong

ketupat burung, pakcik aku buat... dia dok sabah, kemain tayat dia buat menda alah ni... siap ajar adik aku kakchik buat... hahaha..

kat rumah baru pak uda... yang kat sebelah aku tu, tu pakchik, cikgu yang mengajar kat sabah.. yang sebelah kanan, yang nampak perut je tu.. pak iwan... yang nampak kaki tu, pak uda... xde muka lak nak tunjuk... huhu..

Tiada ulasan:

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."