Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

18 Disember 2012

Seronok Dapat Berkumpul..


Assalamualaikum...

selamat pagi semua..... dah sarapan? hari ni, aku datang ofis dengan mood yang ceria... hati tu rasa seronok nak masuk ofis, selepas dapat bercuti semalam.. hehe.. pastu, adik aku, kakcik pon ikot aku balik.. jadi dia bolehlah tolong apa2 yang patut kat rumah... aku memang ajak dia datang rumah, tolong aku kemas2 rumah.. nanti bulan 1 ni, maklang nak dok rumah aku... sebab dia dah dapat tukar ke Kementerian Kewangan.. paklang pulak nak balik terengganu dah.. jadi, bini dia jauh nak berulang alik dari SJ ke ofis, tu yang nak mintak aku jagakan bini dia tu.. hehehehe..

ahad lepas, kampung aku buat kenduri doa selamat.. actually pak uda aku punya kenduri, anak bongsu dia bersunat... tapi dia nak buat kat rumah atuknenek... sebab senang kot, ramai chef... hihi... yang buat aku seronok sangat.. semua adik beradik mak ada.... ipar duai, sepupu sepapat aku semua ada kecuali aisyah (anak makteh), dia dah kahwin, so duduk rumah mertua la... huhu..  best sangat dapat berkumpul ramai2... 

aku, mak, ayah, kakcik & pizin gerak umah nenek pagi2 buta ahad tu.. sebab nak pergi pasar borong dulu beli ayam dan ikan... pukul 4.30 pagi gerak.. punya la mengantuk mata ni... sampai rumah nenek, dalam pukul 6, teros solat subuh, pastu teros bersilat kat belakang rumah nenek... masing2 amek tugas memasing.. aku, makteh dan nazira (anak makngah) siang ikan.. akak aku, ani (anak makteh), sakinah (anak makteh) bersihkan ayam.. mak, maklang, paklang dok kat dapur potong2 sayur.. (amboi, paklang dengan maklang ni.... macam belangkas.. asyik berkepit je.. huhuhu) kakcik, jaga kari.. pizin dengan ayah jaga sambal.. pak uda dengan pakcik, kemas2 kat depan rumah... makngah pakngah tak sampai lagi... pak iwan ngan nazim membuta tak bangun2 lagi.. huhu...

ada 1 kejadian, yang ni aku rasa kelakar la... tak pasal2 nenek marah... pakcik dengan pak uda kena goreng ikan.. ikan tu aku dengan makteh dah siap lumur dengan kunyit dan garam dah... masa nak goreng tu, pakcik dengan pak uda pergi masukkan semua ikan dalam kuali besar tu...bukan masuk satu2, tapi dia masukkan sekali gus semua dalam kuali... huhuhu.. mengamuk nenek aku.... hahahahaha... dah tu, suruh orang lelaki yang buat, gitu la jadinya... hahahaha... dah susah nak palingkan ikan tu sebab ikan2 tu dah melekat.. memang tak berapa nak senonoh la rupa ikan tu bila dah angkat... hahaha... ape da....

dalam pukul 9 tu, dah ramai la makcik2, nenek2 jiran2 tetangga yang datang... (orang dah nak siap masak dah....) antara yang datang awal, nekros.. dia ni melatah orangnya.. paklang aku asyik sakat dia je.. hahahaha.... memangla seronok sakat orang melatah ni... tapi janganlah sakat selalu, kesian dia... huhu.. nekros ni pernah kena sergah dengan anak dia masa dia tengah masak... sekali melambak seperiuk kuah ikan tu sebab dia melatah... adehh... takpasal2 je... hahahaha.. 

kali ni, masak 4 lauk je... tapi kan, aku rasa macam takberapa best sangat menu yang dimasak kali ni.. kari daging, sambal ikan, ayam goreng, sayur goreng jawa... simple kan? selalunya, menu atuk, masak kurma.. kali ni takde pulak... tengok atuk makan pon sikit je... tak sedap la tu kat tekak dia.. huhu... yela, atuk takmakan ayam.. ikan, atuk xmakan ikan kembung.. harap kari daging je la...

malam tu, dah siap2 kemas semua, kami dok berkumpul lagi... dok sakat2 la... kutuk2 la... selalu nya aku le jadi bahan kutukan... cis2!! pak iwan aku le.. dia je yang suka kutuk2 aku... pastu usik2 nenek dengan atuk... kitorang saja je usik atuk, suruh belanja makan ikan bakar... tau ape dia jawab, "bocor kocek atuk" adehhh.... kedekut betol la atuk ni.... huhuhu...

lepastu ada berita gembira... nenek nak dapat lagi sorang cucu dan akan dapat cicit... hehehehe... maklang dah pregnant 3 bulan... dan aisyah (anak makteh) dah pregnant 2 bulan... wahhhhhhh...... seronok sangat... lepas ni, aku dah jadi makcik la... eh, makngah...... eh, bukan2.. aunty laa... hahahahaha..... 


2 ulasan:

wanna binik pak aji berkata...

bestnya dapat kumpul ramai2,

tahniah lily tambah ahli keluarga baru.. :)

LiaNa YuSoF berkata...

hihihi... thanks....

seronok kan.. walaupon sepupu2 sume budak2 kecik lg.... nasib baik ada pak2 sedara yg umur xjaoh dr kite.. bole la buat geng.. hehe

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."