Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

20 November 2012

Asam Pedas Yang Tak Berapa Nak Cukup Sifatnya.. hak3...


Assalamualaikum...

semalam, mak pi cuci lantai kat tempat sidai baju.. lepas tu teros melepak... taksihat2 pon nak mencuci jugak.. lantai kat belakang tu, disebabkan tempat tu open, jadi ko cuci la sehari sekali.. tetap akan kotor jugak.. sebab habuk2 masuk.. tempias hujan lagi.. jadinya semalam, mak tak masak... tengahari tu dia makan lempeng kelapa, habiskan lempeng yang tak habis masa breakfast..

aku pon, "kenapa mak tak makan? kenapa tak telepon orang, kalau tak orang belikan lauk ke, ape ke..." tapi jawapan mak sempoi je.. "ala... kenyang jugak makan lempeng.." huhuhu...

aku ingat nak masak la... masak nasi dengan lauk2.. tapi mak cakap, dekya nak makan kuetiow.. aku pon, aik, tak lapar ke seharian tak makan nasi.. mak kata ok je... hmmm.. aku pon, masakkan lah kuetiow tu.. plus ada pulut+kuah durian makngah bagi semalam.. panaskan.... tekak aku tak terasa nak makan pon.. so aku takde lah usik pulut dengan kuah durian tu.. arini, dan2 pulak terasa nak makan... huhu.. ape daa..

lepas abes tengok betol ke bohong, aku teros pergi dapur... aku nak masak..... kesian kat mak.. ni aku dah masak, jadi dia takpayah susah2 nak masak lagi... boleh berehat.... teringat ada beli ikan parang, ikan parang masak ape lagi yang sedap kalau bukan asam pedas.. hehehe.. favourite aku nih kalau korang nak tau... aku sampai boleh hirup lah kuah asam pedas tu.. punya suka kata ko... hahaha..

asam pedas aku ni, takcukup barang sebenarnya... kalau aku, kena letak daun kesum.. kerisik.. bendi... barulah macam cukup sifat.. hehe.. tapi tiga2 barang ni takde, jadi buat asam pedas kosong je.. korang boleh lah try.. ni bahan2 yang aku guna...

1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
halia - ikut suka nak letak banyak mana
(bahan2 kat atas ni, hiris halus, then gaulkan dalam 1 mangkuk)
ikan parang - ikot suka lah nak letak ikan apa
air asam - pun ikut suka.. nak masam, buat pekat2..
1 setengah senduk cili kisar
garam dan gula secukup rasa
belacan
minyak

cara-cara :
panaskan minyak.. masuk lebih sikit minyak... buat asam pedas ni memang guna banyak minyak.. supaya cili cepat masak.. masukkan bahan2 yang dihiris.. tumis sampai naik bau.. lepas tu masuk cili kisar dan belacan secoit je.. hehe.. tumis cili tu lama sikit.. sampai pecah minyak.. api jangan kuat sangat, jangan kecik sangat.. lepas tu tangan takpayah rajin sangat.. takpayah kacau sangat cili tu.. biarkan je.. kacau sekali sekala je.. rasa macam cili dah cantik masaknya, masuk pulak air asam.. aku suka kuah pekat2, jadi aku taruk asam lebih sikit.. kalau pekat sangat, masuk air sikit.. lepastu aku buang sikit minyak.. kembang tekak aku tengok minyak banyak2.. huhu... lepastu masuk garam... gula sikit... gula tak letak pon takpe... aku ni dah terikut mak aku.. sume lauk nak letak gula... hahaha... dah mendidih kuahnya, barulah masukkan ikan.. biar sampai ikan masak... da siap..... boleh teros dihidang.. nyum2...

tengahari tadi aku balik rumah.. makan dengan mak & dekya.. dekya kemain tambah lagi.. agaknya semalam tak makan nasi... huhuhu... mak cakap asam pedas aku ok.. aku rasa pon oklah... walaupun kosong je... ikan parang tu yang menyedapkan lagi asam pedas tu.. hehehe.. asam pedas, makan dengan sayur kailan ikan masin dan ikan masin goreng.. perghhhhhh... sedap hingga menjilat jari... hahahaha.. baru lah betol2 orang melaka.. hak3

Tiada ulasan:

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."