Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

24 Februari 2014

Kena Pikir Na.....


Assalamualaikum....

semalam lepas hantar akak aku ke IPG, sebab ada sukan tahunan sekolah dia, aku melepak rumah makngah.. sekali hantar barang2 yang dipesan... aku ni dah macam kurier dah.. hahahaha.. balik kampung, kereta kosong, balik putrajaya balik penuh kereta... dengan kelapa, telur itik, cili, ada lokan nenek bagi dan segala mak nenek mak nenek yang ada... hahahaha... takpelah, orang dah mintak kirimkan barang, bukan selalu kan dapat balik kampung...

sampai2 rumah makngah, dia tengah mengemas.. aku tengok penyapu terlintang depan dapur, aku pon ambik la tolong sapukan sampah.. makngah teros buat breakfast... haaa.. ni yang aku suka sangat bila pegi rumah makngah... aku sebenarnya dah lama tak makan masakan mak2 ni, mak aku pon dah tak masak sebab dia tak sihat.. (lama kot mak tak masak) so, ni je la peluang aku nak makan masakan mak, walaupun mak sedara.. (mak jugak kan! hahaha)

korang pon suka kan kalau dapat makan masakan mak korang kan... terus lupa, tak pandang kiri kanan depan belakang dah... hahahaha.. padahal semalam makngah punya breakfast lempeng pisang je.. tapi sodap mak aiii....!! ada pulak nasi minyak pakngah dapat masa pergi surau malamnya.. makngah panaskan nasi dengan lauk2 sekali.... kemain berselera lagi aku makan.... tahan lah perut aku sampai pukul 5 petang...

eh, aku dah melalut sebenarnya ni... hahahaha.. bukan pasal makan yang aku nak cerita... hehehe.. masa tengah makan2 tu.. tiba2 cikpeah (jiran makngah) timbulkan isu jodoh.. adehaaaiiii.. ni yang aku lemah ni.... cikpeah ni suka sangat tanya2 aku tau kalau aku datang rumah makngah... kadang2 tu aku pulak yang mengusik dia balik.. "apakata cikpeah kahwin dulu, pastu baru orang kahwin.." hahahaha.. jahat gila mulut aku... kahkahkah.. aku cakap tu sambil gurau2 je pon.. bukan nak perli2 dia...

lepastu tiba2 makngah cakap, nenek dah tanya2 dah.. bila kitorang2 ni nak kahwin.. kitorang2 tu akak aku, aku dengan kakcik laaa... aku pon, aikk... diam2 nenek ni... ingatkan masing2 tak kesah pon.. rupanya, bising dalam senyap... hahaha.. dah tu, ade ke makngah cakap kat nenek, aku dulu ada pakwe, tapi pakwe aku dah kahwin.. oiiiii sejak kapan aku ada pakwe oiiii... hahahahaha....

ni mesti makngah salah dengar ni... aku ingat lagi, cikpeah pernah tanya aku, takde orang nak ke? (amboii.. sentap dohh soalan camni..) aku cakaplah ada... tapi lelaki tu dah kahwin daa... aku tak cakap pon lelaki tu pakwe aku.. hahahaha... ni balik kampung kena explain balik dengan nenek ni.. kang habis semua orang tau kang... maluuuu......

aku teros hilang mood masa tu nak jawab2 pertanyaan cikpeah.. tapi mood makan tak hilang.... hahaha.. aku cakap "tak koser laa" makngah jawab.. "ishh.. jangan cakap macam tu...." aku pon "malas lah nak pikir lagi sekarang ni..." makngah cakap "kena pikir Na... (nama panggilan keluarga) hmmmmmmm...... apa nak jawab lagi.. diam je laaa.... huhuhu...

Insha Allah.. doakanlah aku jumpa jodoh cepat2... aku pon dah penat sebenarnya nak menjawab soalan yang sama.. sedih jugak kadang2... orang ingat aku ni memilih.... siapalah aku ni nak memilih2... aku sedar diri.. huhuhu.. cehh.. ayat nak mintak penampor je... hahaha.. oklah, aku ok je.. orang lain yang risau pasal jodoh aku... Insha Allah.. kalau Allah dah tetap dalam takdir aku bahawa aku akan berkahwin, maka kahwin la aku... doakan yang baik2 je k... ^_^


9 ulasan:

zal88 berkata...

amiin...eh da doakan, ak tolong amiin kn je ni..insyallah ak sntiasa doa2kn yg baik..mne tau thun ni leh mkn nsi minyak lili..kan kawan2x.. :)

Cik TTK berkata...

lily, skg ko tak kawen lagi org tanya bila nak kawen..aku dah kawen ni org sibuk la tanya bila nak beranak?

pedulikkan je li...org cakap memang senang, kite yg tanggung ni die tak tau...ajal maut jodoh rezeki tu semua kerja tuhan.. org sekeliling tak patut tanya soklan sentap dekat org yg sedang diuji macam kite ni kan..kecik ati tau..

sekian ulasan sentap aku..sobs!

LiaNa YuSoF berkata...

leha : tengs leha...

yan : hahaha.. awat ang sentap yan... ish2.. xmo la sentap2.. betol ckp ko.. aku mmg kalau boleh tak nak pedulik apa org ckp/tnya.. tapi cara pembawaan seseorang bila bertanya tu, kadang2 buat kita sentap.. betol kan? hehehe.. ko pon jangan sentap2.. aku kalau org dah kawen, xberani nak tnya bila nak ada anak.. takot ada yg kecik hati (cuba tnya timah, wana dll ada x aku tnya diorg bab ni) hehehe.. xpe.. aku pon doakan utk ko yan.. Allah tau bila masa yg sesuai utk ko.. teros doa dan usaha k!

wanna berkata...

lily.. aku doakan yang dipermudahkan segala urusan.

jangan risau.. hang tetap ada aku, eh?, mcm tak kena dengan entry hang...hahahaha

Cik TTK berkata...

aku setuju lily..kadang kita tak marah dengan soalan tu tapi cara soal tu yg buat rase macam " pehal makcik ni?????"

haaa.. camtu la rase die..hehe

Ifa berkata...

aminnn... insyaAllah tu.. sket lg... dh dekat tu.. belok smpai..hehe

LiaNa YuSoF berkata...

wana : hahahaha... tu laa.. kalau x ang sape lagi wana aku nk mintak tolong.. kihkihkih..

yan : kan?? hahaha... takpelah.. harap makcik yg bertanya tu insaf laa.. ehh??? hahahahaha..

moos : hehe.. tq yunk.. bila ko ckp dah dekat, tetibe aku berdebor2... hahahahahaha... tahpape punye perasaan...

Mrs mAmikO AbUrakOji berkata...

hehehe..cm yg aku ajar..bile senang t kawen lah..hehehe

aku pn doakan ko dpt jodoh yang baik2..Insyaallah, jodoh tu ade, cuma lambat atau cepat je kan..

yang penting, sentiasa bersedia, kerana jodohmu ada di mana2..hehehe

LiaNa YuSoF berkata...

aku dah praktik kan jawapan ko tu timah.. tp org tersalah anggap.. ingat 'bila senang' tu, tunggu aku dah kaya baru kahwin.. mungkin intonasi dan lenggok bahasa aku tu orang takpaham... hahahaha...

tq kengkawan.. aku tau korg akan doakan yg baik2 utk aku.. hehehe..

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."