Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

09 Oktober 2013

Fakta Pengambilan Garam Mengikut Islam


Assalamualaikum...

Kita disogok dengan fakta palsu... Ambik garam lebih boleh kena darah tinggi.. (Ini protokol Yahudi)

Back to cara hidup Nabi.. sebelum makan Nabi letak secubit garam di lidah untuk elak santau dan tapis makanan yang akan di makan.. sampai di tembat baru, Nabi ambik garam dulu untuk sesuaikan hormon tubuh di tempat baru.. untuk penyakit rohani, air perlu dicampur garam terutama sihir dan santau.. kenapa?

Allah SWT ciptakan garam adalah sebagai penarik toksid/asid/racun dalam darah atau tubuh dan juga penarik unsur2 negatif, Pengamal Perubatan Islam juga menggunakan garam untuk 'bersihkan' rumah atau tabur garam disekeliling rumah... garam juga adalah unsur yang boleh seimbangkan balik sistem tubuh kita... ini Sunnah kita..

tapi garam boleh jadi rosak bila dimasak atau bertindak balas dengan suhu tinggi/panas... maksudnya, kalau masak, guna garam bukit dan jangan bubuh garam masa makanan sedang gelegak di atas dapur.. tutup api dan biar suhu turun dulu, baru letak garam... kita panggil "garam atas darat" macam orang arab buat.. bubuh garam masa nak makan...

sebab?? garam adalah sodium dan potassium.. tubuh perlu potassium lebih.. kalau panas, garam hanya tinggal sodium.. potassium rosak dalam suhu panas.. sebab tu kena darah tinggi.. seelok2nya di tempat makan sentiasa ada mangkuk kecil garam dan sunnah Rasulullah SAW mencalit garam menggunakan jari kelingking kanan dan letakkan ke lidah bahagian depan.. ianya akan mengaktifkan kelenjar enzim penghadaman..

Wallahu'alam...

2 ulasan:

Ifa berkata...

li kau slalu saket pale kan.. cer beli garm bukit yg ketul2 besr 2..masuk dlm air suam gn besen ke.. n rendm kaki..

LiaNa YuSoF berkata...

petua ni aku tau... tapi biasalah.. aku kalau dah nak tidur tu malas dah nak rendam2 ni... pakngah ada suruh aku wat camni lah.. kalau bole buat kat katil, dah siap buat lap kaki pastu teros tidur.. jangan pijak lantai daaa... Insha Allah, nanti aku buat...

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."