Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

31 Julai 2013

Upah Pertama..


haaa.. dah petang dah.... kurang sejam lagi, balik lah kita ye... hehehe... nampak sangat aku takde keja kan.... pagi petang update blog... haishhh.... dah tu, memang takde benda nak buat.. bos pon terperap je dalam bilik... surat2, dokumen2 yang nak sign, dah sign dah semua... jadi, haruslah kembali melepek depan pc ye dok? hahaha..

semalam, aku hantar baju yang makngah mintak aku jahitkan.. oooo.. jangan salah paham ye... aku bukanlah menjahit siap kena potong cantum bagai tu semua sampai jadi sepasang baju.. aku diminta untuk menjahit silang pangkah pada lengan dan bawah baju sahaja... apa tu silang pangkah? taktau ek? ni aku tunjuk sikit...


inilah ghupe nye...

aku tolong makngah pon sebab kesian kat dia.. banyak baju yang dia nak kena jahit.. dia ada jugak mintak tolong anak dia, tapi biasalahhhh... budak2 ni tekun dia kejap je.... jadi taksampai hati pulak aku tengok... jadi aku tolong lah... makngah kata, dia upah anak dia sehelai baju rm3 (sebab anak dia yang mintak upah).. kat aku, aku tak harap pon dapat upah, sebab selama ni aku tolong mak aku takpernah mintak upah... cam taksampai hati nak mintak upah.. tapi kalau makngah nak bagi, aku terima je.. hehehe..

jadi semalam, tiba2 makngah bagi aku upah... 



RM50... aku cam taksedap pulak...aku jahit 13 pasang je.. kalau dikali RM3, baru RM39... "banyak sangat ni makngah..." tapi makngah cakap, takpe lah... kalau taknak, buat duit raya... hahahaha.. gila taknak?? happy rasa cam nak melompat2.. ni lah duit hasil jahitan aku yang pertama... mau tak bangga.... hahahaha.....

barulah tahu apa perasaan seorang tailor.. ingat senang nak jahit baju ni.... nak gunting, jahit tepi, nak cantum, jahit leher, jahit silang pangkah, pasang butang, pasang span kat bahu... tapi bila tailor letak harga RM30 untuk sepasang baju kurung, dah merungut mahal..... kalau mahal, jahit sendiri lah!! (eh, tiba2 emo... hahaha)

aku takpandai menjahit pon.. takat jahit yang basic2 ni bolehlah... jahit silang pangkah, jahit mata lalat kat leher baju, jahit tepi, pasang butang, pasang span boleh laaa... gunting dan cantum aku xpandai.. ukur?? lagi hancur... huhu

hmm.. semoga Allah bukakkan hati aku untuk mewarisi bakat dan kemahiran menjahit dari mak aku... yelah, kalau bukan anak, siapa lagi nak mewarisi nya kan... huhu...

2 ulasan:

Hustler berkata...

Wahhhhhhh...... ajo aku weh..... berzaman aku blajo wat mata lalat ngan tulang belut. hampesss..... jadik tulang ayam pulak. ciss.... salute weh.. salute.. ngeh ngeh ngeh....

LiaNa YuSoF berkata...

eh, ko pon tau nama2 jahitan tu... wah... bagus2.. tp aku takpandai la jahit tulang belut.. terbelit2 nanti.. hahaha.... mata lalat tau la.. tp tu pon da lama xbuat sbb skrg mak ngn makngah aku da takjahit da mata lalat ke, tulang belut ke kat leher baju.. pakai tekan mesin je..

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."