Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

18 Julai 2013

9 hari di Bulan Ramadhan


Assalamualaikum....

macam dah lama tak bercerita pasal diri sendiri... hahaha... eleh, baru berapa hari je kan... lately ni aku takde mood nak karang cerita panjang2.... tapi hari ni, nak kata ada mood tu xjugak.. pasal pagi tadi tak bangun sahur.... terbabas... hahaha.... bangun2, tengok jam.... hmmm... hampeh betol la jam ni... asal tak bunyi??? ke aku yang tidur mati, tak tau lah.. haha..

jadinya, azam puasa aku tahun ni nak bersahur penuh tak kesampaian la gamaknya...... minggu ni je dah 2x aku terbabas... kali pertama tu sempat jugak lah capai air dengan kurma sebijik... pastu tertidur, dekat2 6.30, terjaga sebab terdengar macam mak panggil aku.. "Na... Na...." hahahaha...  hari ni, teros taktercapai apa2... time aku terjaga tu tepat2 nak masuk azan subuh.... hmmm....

eh, aku ok je taksahur.... lapar tu memang la lapar, bersahur pon boleh lapar, taksahur apetah lagi kan.... selalu pon, aku puasa ganti ke, puasa sunat ke.. memang tak makan sahur... bangun minum air je.... tapi pasal ni bulan Romadhon, nak la dapat keberkatan dan pahala di bulan mulia ni... hehehe..

ok, lupakan pasal aku meroyan tak bersahur... aku nak cerita pengalaman membantu ayah aku di bazar... seperti yang aku bagitau sebelum ni, ayah tiba2 berminat nak berniaga di bazar ramadhan.... ayah jual air tebu dan air kelapa.... satu benda yang aku belajar.... BUKAN MUDAH NAK BERNIAGA.... betol.. bukan mudah.... bila tengok ayah terpaksa gigihkan diri dan hati untuk buat semua ni, aku jadi.............. sedih, kesian... 

jual air ni, memang la nampak senang... kat bazar tu berlambak orang jual air.. jadi banyak persaingan.... tengok ayah berusaha, panggil pelanggan datang ke gerai kami... benda yang aku takpernah tengok ayah buat selama ni.... sedih pulak menengok nya... yelah, ayah aku ni pendiam orangnya.. tak banyak cakap.. tapi bila tengok ayah bersemangat, kami pon jadi bersemangat nak bantu ayah.....

aku takdapat nak berlama2 kat bazar... sebab nak kena tolong mak masak berbuka kat rumah... jadi, along, pizin dengan dekya yang banyak tolong kat bazar.. aku datang sekejap bila ayah nak pergi solat asar... ada sekali tu, aku stay sampai ayah nak tutup gerai, tukar shif dengan along, dia balik tolong mak masak... nasib baik along tak kerja jumaat sabtu ahad.. kadang2 je dia OT.. kakcik memang takdapat bantu sebab dia hari2 kerja.. kalau tak masuk 9pagi-6.30ptg, dia masuk 1petang-10mlm.. kadang2 je cuti sehari.. adalah kawan ayah sorang, tolong sekejap bila dia tak kerja.. 

air tak terjual? mestilah ada.... tapi ayah kata, pukul 7 mesti dah kena tutup gerai... sebab nanti terkocoh2 nak kemas barang, nak balik mandi, nak berbuka, nak solat maghrib.... air tak habis takpe.. boleh simpan atau bagi orang.. itu prinsip ayah yang aku suka... berniaga2 jugak, ibadah jangan tinggal... dan sampai hari ni, ayah tak pernah tinggal solat terawih.. penat macam mana pon, ayah tetap pergi...

waktu pagi, aku akan tolong mak bersihkan tebu... banyak gila kot... hari pertama, aku buat sampai lenguh2 bisa tangan kanan aku.... sampai 2 hari tak hilang sakitnya... tu namanya poyo.. hahaha.... biasalah, first time tolong, semangatnya terlebih sikitlah... last2 sakit tangan... hahaha... padan muka aku... ni, aku dah balik putrajaya, aku rasa kesian pulak kat mak... takde orang nak tolong dia bersihkan tebu, bersihkan perkakas2 nak berniaga... along dengan kakcik kerja, kalau shif siang, kol 7malam baru diorang balik... pizin takde, kat poli... dekya sekolah... tinggal ayah dengan mak je.... mana nak tolong ayah, mana nak menjahit lagi.. mana nak sedia makan berbuka... adehh... rasa nak amek cuti tanpa gaji je, nak tolong mak.... huhuhu...

dan Ramadhan kali ni, aku tengok mak macam bertenaga sikit, dibandingkan dengan puasa tahun2 lepas... kesihatan dah membaik, cuma penat tu takboleh nak kata apa la... Alhamdulillah.. setakat ni mak belum ponteng puasa lagi... bukan saje2 ponteng, tapi sebab taksihat... tahun ni jugak, mak macam semangat nak jahit baju raya kami... tahun2 sebelum ni mak taknak jahit, taklarat katanya... tapi tahun ni, dia bersemangat pulak... aku pulak yang risau, betol ke mak boleh jahit ni.... tapi mak cakap "korang doalah mak sihat" T_T dalam hati ni cakap, tiap2 hari mak, doakan mak....

eh, tiba2 aku sedih pulak.. huhu... ok lah, nak sambung buat kerja pulak... kang mengadap blog je tak jadi kerja aku... daaa...




6 ulasan:

Hustler berkata...

HAaaaaaa.... bang?? lalu jek?? air tebu bang. nak jual air ketom, kena tangkap... meh la bang.

(budak skulah kat bazar gelang patah jual air tebu sakap macam nih, tros aku beli sebab lawak ayat die. haha)

LiaNa YuSoF berkata...

hahahaha... hampeh je budak tu... aku tak reti la mawi... aku tolong bungkus2 je..

Ifa berkata...

sdh ak bc.. lau pasl pengorbanan mak ayah ni.. ish2..

tp bestnye ade pngalmn b'niage mcm tu.. makpak mertua aku ade gerai tp ak x reti, segan nk tolg amek order or bungkus kueh.. aku reti wat keje2 blakang tabir je.. cuci pinggan! hehe

LiaNa YuSoF berkata...

rasanya kalau gerai, aku ok kot.. sebab kita takpayah nak jerit2 panggil org dtg gerai kita.. hehehe.. ni kat bazar, kalau ko diam, xlaku le jawabnya... tu yang "meh singgah, meh singgah.. air tebu, air kelapa" hahaha... dan memang 1 pengalaman yang best dan xkn dilupakan..

adianiez AIDA berkata...

wah. berniaga air ye. nampak senang tapi yg da buat tau je kesusahan nyer kan.
apa pun, bila kita tgk ayah mak kita bersusah payah, memang sedih. demi nak besarkan anak2 kan...

LiaNa YuSoF berkata...

betol kak.. sedih sangat.. kami pon bukan orang senang, susah pon tak.. sederhana je.. ayah saja je mencuba benda baru.. tp tu lah, bila hasil jualan tak seberapa, tu yang rasa cam sedih.. tapi mak selalu cakap, "takpelah.. tu je rezeki hari ni.. Alhamdulillah..." hehe..

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."