Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

14 Februari 2013

Ini Bukan Cerita Hantu Makcik Karipap


KLIK CEPAT UNTUK BUAT DUIT!!


Assalamualaikum...

wahhh... dah beberapa hari tak jenguk blog... aku baru masuk ofis hari ni... panjang betol cuti aku... dari sabtu sampai rabu... actually semalam sepatutnya aku kerja, tapi oleh sebab aku kena migrain, aku jadi malas nak drive.. rasa nak tidur je... so, aku cakap kat mak, nak EL je la... huhu.. suka hati je.. dah lama aku tak buat kerja2 EL ni... sayang cuti la katakan... hik3..


ok, sepanjang cuti ni, aku dok rumah je.. selain balik rumah nenek hari ahad, dan keluar dating dengan dayah hari selasa tengok wayang Usin, Mon dan Jin Pakai Toncit.. hehe... dok umah, takde la nak dok telentang je depan tv... tapi tolong mak... taktau kenapa mak begitu bersemangat nak buat balik kuih karipap.. hehehe... 


dah lama mak aku tak buat, sejak sebelum raya tahun lepas rasanya.. mak buat bukan saja2 nak makan, tapi memang mak jual kuih karipap frozen.. customer2 bukan orang lain pon... makngah dan jiran2 sekeliling... takdelah bisnes besar2.. mak buat bila mak larat dan sihat je... kalau tak, tak buatlah... bila tak buat, ramai pulak dok menanya bila nak buat karipap? bila nak buat karipap? (makngah aku le, sape lagi... hehe)


kali ni, dalam masa 3 hari, mak balun buat sampai 8kilo tepung, inti guna 2 kotak kentang... (mak hanya buat karipap kentang) tapi nasib baik mak dah beli mixer besar gedabak untuk uli tepung.. takde lah nak uli pakai tangan dah.. jenuh kot... huhuhu... sekali buat 3kilo... bagi aku banyak la, bagi orang lain taktau la.... hehehe..


gambar dari google.. tinggi mixer ni lebih kurang tinggi meja... berat, jangan cerita la.. macam batu... huhu..


nasib baik ada aku, dekya, kakcik yang tolong... kalau x.... berejam jugak la nak siap... tepung dah uli pakai mixer, bentuk2 je tepung tu, canai sikit je bagi leper sikit, supaya senang nak gelek kat mesin (seperti di gambar) kerja ni, dekya yang suka buat... hehehe... 



penggelek tepung.. hehe.. boleh jugak kalau nak buat mee, pasta dan sebagainya...


mak atau kakcik akan bubuh inti... dan aku, akan kelim tepi karipap tu.. taktau korang panggil apa, tapi aku panggil kelim.. yang susahnya, aku dengan mak je gheti buat.. yang lain takgheti... adehhh... 





pastu, kerja2 menggoreng (goreng sekejap je) pon aku jugak.. kadang2 mak buat.. tapi kesian pulak tengok mak aku bangun duduk bangun duduk kan... bila mak menggoreng, aku amek part membungkus..


seeler


kali ni membungkus, aku buat depan tv... (ngelat tak? hehe) sebab dapur dah penuh.. hehehe... nak bungkus pon tak la susah mana.. masuk 10biji, susun elok2, then seel... siap! dah siap semua, susun dalam peti ais... dan sedia untuk dijual... kali ni, bawak kat makngah (untuk dijual) dalam 40 bungkus (400biji)


karipap yang dah siap dibungkus


mak dah lama dah buat kerja2 jual karipap ni.. tapi karipap frozen ni, tak silap masa aku mula2 dapat kerja PA... bukan karipap je, kadang2 orang mintak buatkan seri muka la.. kuih lapis la.. koci la.. buat bila ada orang tempah je.. 

aku ada mintak mak pelbagaikan lagi kuih frozen ni.. bukan takat karipap je, cucur badak ke.. pau ke.. mak kata kalau dia sihat, ada orang nak tolong, boleh la... ni kat rumah ada sape je.. dekya... dak kecik ni rajin dia sekejap je.. kang tetiba hilang... huhuhu..

kalaulah ada peluang kan, boleh lah buat bisnes family.. tapi tunggu lah dulu.. aku nak tunggu adik beradik aku ada kerja tetap dulu (untuk kumpul modal).. kakcik pon terer buat pastri.. yela, belajar pon hotel katering, xkan xtau.. haishh.. berangan pulak.. hehehe.. takpe, berangan kan free je.. mana tau angan2 boleh jadi kenyataan.. ^_^  

psstt... gambar semua aku amek kat google.. buat kuih sampai taksempat nak ambik gambar.. nanti lain kali aku ambik gambar ea.. hehehe..




KLIK CEPAT UNTUK BUAT DUIT!!
  

20 ulasan:

zal88 berkata...

wa..sng klau cmtu li..
mmg ak pun nk cmtu..
mak ak kdg2 je wt utk ank2 die..ni lme xdpt da..

aBoi berkata...

wah bestnya.. suruh la mak ko wat cucur badak.. teringin gak aku.. hari tu sekali makan yang frozen punya sedap jugak..hehe

LiaNa YuSoF berkata...

leha : ala.. mak ko nak soh ko buatkan untuk dia pulak... hehehe..

dayah : tu la.... ada jugak dulu mak aku wat cucur badak, tapi macam takdapat sambutan sangat.. tp aku soh mak aku buat lagi.. nanti kalau ada aku roger ko ea.. ^_^

sue. berkata...

sama ng mak kita.......hehehehe..mak aku smpi skrg amek order untuk org...seronok tgk..

LiaNa YuSoF berkata...

sue : seronok tu seronok.. tp penat la sikit.. nak buat camana, tu je kelebihan yg ada kat diri untuk tambah rezeki dan pendapatan, kena la buat jugak kan.. hehehe..

sue. berkata...

syg..ko de no fon aku x? bole x ko sms aku..n bg no fon effa, leha dan mama..aku da tukar fon..blekberi rosak la syg..xdpt copy no..

Ifa berkata...

lili..ak t'igt yg kite wat karipap ms kat umh sewa.. mcm2 bentuk kelim.. kau je yg wat cntek.. haha.. sdpnye karipap sardinnnn!!

LiaNa YuSoF berkata...

sue : aku ada 2 no ko la.. ko pakai yg maxis ke celcom?

moos : aah..karipap gergasi tu..ingat x? hahahaha...

Hustler berkata...

KARIPAP! FEVERET EVER.

LiaNa YuSoF berkata...

Mawi : nak ke?

Hustler berkata...

Eh?? Ade ke?? Bak la sebungkus. Hahaha... Baper hengget jual? :)

LiaNa YuSoF berkata...

nak ke, beli? hehehe... kalau beli 3paket rm10.. kalau nak rasa, aku boleh la bagi sepeket.. hehehe..

Hustler berkata...

Eh, lau ada, aku beli la tros. Ngee.. amcam menarik jek. ngeee :)

LiaNa YuSoF berkata...

ada... kat aku ada 6paket je.. sape cepat, dia dapat.. huhu.. tp xtau la tekak memasing camane.. kalau sedap Alhamdulillah, boleh la aku bisnes karipap mak aku lepas ni.. hahaha..

Hustler berkata...

Tade2... sepkan aku 3 bungkus. aku gi amik.

LiaNa YuSoF berkata...

okey.. ^_^

Hustler berkata...

Hoyeah!! KAripap!!

sue. berkata...

sygku..maxis na..

zal88 berkata...

karipap grgasi..ingt2..hehe
mak ak xde kt smnanjung li..wa cte nk gempak kn..hehe..tp mmg btul pun

LiaNa YuSoF berkata...

leha : xpe.. t mak ko balik, ko buatkan ea... hik3..

mawi : agak2 bila ko nak datang amek karipap? ape2 roger aku ea...

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."