Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

11 Jun 2010

sErba sDikit tenTanG aKu...

hmm...
sbnarnye rmai yg pelik...
eh, kata org melaka, tp skolah kt KL...
hmm..so, meh sini aku cter sket..

msuk taon ni,
hampir 5 taon aku dok Melaka...
bpindah ke melaka pd Disember 2005
(pas SPM...huhu... sdih....)

okla, cter dr mula la...
kang pening pale sume org..haha...
masa kcik, mak ayah aku ni byk gak pindah randah..
tp masa aku lahir, aku tau2 aku da dok kt PPH, Taman Quepack, Cheras... lama jgk la kot dok situ...
rasanye dr aku baby smpai la umur aku 6 taon..

pastu sblum nek standard 1 (cewah....)
aku pindah ke AU3 Keramat.. kt KL...
so, mula dr tu la.. aku mula2 skola kt Sekolah Rendah Dato' Keramat..
baru sbln kot, aku pindah ke SKAU Keramat, kt AU 3..
dekat sket ngn umh... (mmg dekat pon.. dr umh da nmpk skola...)
smpaila standard 6....
best skola kt situ.. byk kenangan...
tp ada 1 peristiwa yg aku xle lupa smpai skrg...
aku gaduh ngn kwn2 baik aku (aku pon xingat pasal pe..)
smpai abis skola, xbertegur... sdih.. T_T

pastu msuk skola menengah...
Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Setiawangsa...
cewah, mcm bangga je sbut nama skola ni..
wpon skolah ni bkn la skolah dak2 pndai...
tp sbb skola ni kt kwsn elit org2 kaya..
bangga la sket....hehee... (blagak!)

dr form 1 smpai form 5...
mmg sgt best...
sgt2 sronok... sbb dpt ramai kwn...
yg best nye, kwn2 ni melekat dr form 1 smpai form 5...
Mast... Sarah... Qimah.... Atiqah....
ktorg mmg da kenal dr skola rendah,
tp lom geng lg...
skolah menengah baru jd geng...hehehe...

pastu form 4 - 5..
tmbh lg geng..
Thira, Ieca, Angah, Ain.... dan my kembar Farahila...
(diorg kata kembar sbb dr blkg sama je...mentang2 la sama chubby...huh!!)

tp aku ingtkn panas smpai ke petang...
rupanya hujan ditengahari... (cewah...)
ayah ditukarkan ke Melaka...
huhu.... aku mnangis masa tu..
sdih nk tinggalkn kwn2..
tp aku rasa baik pindah..
sbb ada la kes yg jd kat umh aku tu...
diorg tu sume hasad dengki,
kenakan mak aku...
sdih aku tgok mak aku nangis2....

Disember 2005,
aku pon pindah Melaka..
ayah pindah balai, kt balai polis rumbia...
dekat tol ngn umh...
start tu la aku jd org melaka..
wpon kt IC aku still lg guna alamat KL...
hehehe.. kenangan tu..
sayang nk tukar IC wpon aku keja kt JPN....
hehehe....

dlm 6 bln lebihla aku dok men'chubby'kn lg bdn aku ni...
bln Julai 2006, aku dpt tawaran smbung blaja kt politeknik PD..
dlm kursus Diploma Sains Kesetiausahaan...
baru je dok melaka, da kena hidup bdikari dok Port Dickson...
time tu happy ada, sdih pon ada...
happy sbb impian aku nk smbung blaja kt tmpat yg ada pantai terlaksana jgk...hehehe....
sdih.. sbb first time nk bjauhan dr mak ayah...
aku blum pnah msuk asrama ke ape ke..
camping pon xpnah.... senang cter, xkemana2 la...
hmm...

start dr tu la aku dok bdikari..
ngn kwn2..
kwn2 rapat masa sem 1, farah, dayah ngn anakah...
yg len2 tu rapat gak, tp... org kata ape.. xgeng..hehehe...
sem 1 dok asrama, sem 2 kena dok luar plak..
satu lagi fasa kehidupan aku... dok menyewa rumah...
tp sgt2 best, dok kt lorong 12 tmn poli...
ngn xde tv, berbekalkan peti sejuk ngn dpur..
mmg sronok la.. dok mkn je..
haa.. time ni bdn aku nek sket...
masa sem 1, aku blik kmpg, org xkenal....
hehehe....poyo..... (turun 8 kg tau..rekod tbaik dlm idop..)

pastu sem 3 blik melaka blik... praktikal...
aku blaja 2 taon je... 4 sem...
praktikal kt majlis perbandaran alor gajah...
sronok... berubah lg fasa kehidupan aku..
alam pra-pekerjaan...
slama 6bln disitu,
da abes, aku nangis2 dpn pgawai kt situ...
sdih wooo.... kt sini la aku dpt kwn baru..
Azu ngn Fizah... arwah Fizah.... T_T

ktorg sama2 je...
gelak, ketawa, sdih..
jln2.. g pntai..
ngn fizah, sama2 amek lesen moto..
pastu btiga mrayap smpai tampin.. hehehe... (mak xtau...)
g masjid tanah...
mcm dak jantan kn.... hahaha...

pastu smbung blik sem 4,
aku dikejutkan ngn brita yang paling menyedihkan dlm hdup aku...
aku hilang seorg kwn... kwn baik, rapat..
paling aku syg sjak aku pindah melaka....
dia meninggal sbb accident..
yg pling aku sdih, dia accident dgn azu..
(diorg blaja sama tmpat, sama kelas....)
aku bsyukur sbb azu slamat..
kalu x, aku da hilang 2 sayap...
kwn paling rapat aku kt melaka....

mmg tkilan lmbt smpai masa arwah dikebumikan..
sbb aku smpai pon da maghrib...
(aku degil nk g spital gak, wpon akak arwah kata tros g masjid kt umh nenek dia sbb kemungkinan arwah akan dibwk blik... kemungkinan tu yg xmyakinkan aku.. sbb tu aku degil nk g spital..)
last2 mmg xdpt tgok... aku smpai da siap kebumi...
mnangis aku dpn umh arwah....
rasa mcm sia2.. penat aku blik gerak dr poli sorg2..
smpai2 xdpt tgok fizah utk kali terakhir... T_T

azu da bole blik,
dia cedera trok kt pipi...
dan calar2 sket kt tgn ngn kaki..
Alhamdulillah dia xde pape...

yg pergi tetap pergi..
yg hidup kena troskan kehidupan..
tu la yg slalu aku ingtkan azu..
sbb dia trauma....
aku pon start aritu, jd trauma..
xle tgok gmbr2 eksiden...

hmm....
mcm lari sket jln cter aku kn...
xpela,
masa sem 4,
pihak SPA dtg wat interview...
mcm taon2 lepas jgkla...
tu la kelebihan nya DSK..
kte xyah susah cari kerja,
kerja cari kite...
maksud aku, utk mereka yg graduate Kesetiausahaan sgt diperlukan dlm institusi kerajaan...
dan aku sgt happy ble hampir semua bdk kelas aku dpt keja ni...
Pembantu Tadbir Kesetiausahaan N17..

maka dgn itu,
bmula kehidupan aku sbg penjawat awam..
permulaannya, kami kena g kursus asas di INTIM, t'ganu..
17 Ogos 2008... tu la tarikh nya kitorg mjd seorg pekerja..
hehehee...
dan aku dpt di Putrajaya... syukur... Alhamdulillah....

jd, skrg ni aku dok putrajaya la..
da nk 2 taon da...
dok menyewa jgk...
ngn classmate masa blaja kt poli jgk..
Timah, Leha ngn Moos...
hehehe....
org kata, pi mai pi mai tang tu jgk....
hahaha...

dr KL ke Melaka...
pastu blaja kt PD (tnpa sempat pon kenal jiran2... senang cter smpai ke sudah aku xkenal dan xingat muka jiran2 aku kt Alor Gajah ...)
pastu dapat keja jd PA kt Putrajaya...
(sblum tu aku penah keja jd jurujual kt pasaraya Cowboy.. penat woooo..... 9 pagi - 10 mlm...)
dan baru bln 3 aritu ktorg sekeluarga bpindah ke rumah baru di Durian Tunggal..

dan skrg Alhamdulillah...
kdg2 pengalaman tu yg mengajar kita utk jd lebih kuat...
mcm2 yg penah aku alami..
gembira, sedih....
suka.... duka..
tp tu xpatahkan semangat aku..
malah aku jd lebih kuat...
aku happy sbb dikelilingi oleh org yg aku syg...
family wpon jauh dimata..
kwn2 yg dekat dihati...
dan keindahan kenangan semalam....
hehehe...

pasni kemana pulak aku ye....
dok putrajaya smpai tua ke...
ke pindah tmpat lain pulak..
hehehe....
wallahualam....

Tiada ulasan:

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."