Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

09 Julai 2009

'JLn2 di MeLaKa' - ePisOd 1 - sEbeLum pEgi

hoccay2!!
aku cter la psal g Mlaka ari ahd aritu....
huhu....

sebelum pegi ea....
mmg byk dugaan seh.....
smpai aku rasa give up..xnk g.....
tp sbb dak2 ni pujuk2 aku..
aku pon truskn gak la.....

hahaha...
poyo tol aku ni.....
nk g jln2 pon nk give up ke????
xla...ni psal bab masak2 mmasak la...
kn nk g kena la msak...
so...ktorg decide nk wt nasi lemak...
mlm ahd tu, bposah la ktorg mrewang kt dpur..
konon nye sok pg xde la kngkabut...
just msak nasi n ptong pape yg ptot....

aku pon sotart la bland sgala ape yg ptot....
nk wt sambal...
dak2 ni tolong goreng kacang ngn ikan bilis...
masa g mydin siang nye tu, xteringat nk bli
cili kering sbb rasa2 cili tu byk lg....
rupe2 nye ble nk msak, hah!! amek ko...
kcut prot gak la....tp cukup cili nye....
cume aku yg risau tkot xcukup....

so, aku pon mgoreng la cili tu...
da nk siap, aku pon nk rasa la smbal tu..
aku pon amek sudu....
tiup2...fuhh3...tros msuk mulut...
ble smpai kt lidah je....
uwwweeeeekkkkkk!!!!!
aku tros lari msuk toilet....
kumur2...pastu cari air....

sume pelik kn...hehe..
da ok skit, aku soh tina plak rasa...
dia pon wt muke bkerut ble rasa....
nape smbal ni rasa pelik..
rasa mcm tengik pon ada....
hapak pon ada....

nk tau nape???
rupe2 nye cili kering tu da lama......
agak nye tokey kedai tu dok simpan cili tu da btahun kot..
weeekkkk...nk tmuntah aku.....

alamak..cne ni???
cmne nk msak smbal???
cili xde... da kol 11 lebih ni....
tp diorg ckp kdai bkk lg...
so aku pon soh dak2 ni g kdai bli cili...
nsib bek ada...
smbal busuk tu tros aku buang....ceh!!

da dpt cili baru aku pon msak blik...
ni pkai cili boh tros...malas nk bland2 da....
ceh...ngn rasa geram, aku pon msak la....
da nk kering cili tu, aku pon msuk la air asam...
lbih air asam smbal busuk td...hak3..
aku pon kacau2....
eh2..mcm skit je air asam tu.....
amek skit lg la....
skit2 pon de gak la sekepal kcik....hua3...
da msuk, kacau lg.....
msuk garam, gula dsb nye....
da nmpk ok skit, aku pon amek la sudu....
nk mrasa kononnye...
ngn pnuh snyuman aku mrasa...
tp!!! ble smbal smpai kt tekak je....
HUA!!!!! nape msam ni???
masam gle seh....mcm mkn buah mangga muda tu....
perrghh....nyirap aku....
rupe2 nye cili boh tu da siap letak asam, garam n gula....
laaaa....ptotla...
aku punye la slumber letak air asam bkn men byk td....
huhuhuhu.....
nape le jd cmni....huhuhu
aku nk nangis da...
mrajuk..biar je cili tu kt dpur.....
da la kaki aku lenguh.....smbal xjd plak....
rasa nk mcarut je....huh!!!

dak2 ni pujuk la....
xpe2....bole tu.....
timah n tina g dpur tah wat apa....
dok adjust2 smbal tu kot...
kt 15min gak la...baru la diorg pnggil aku.....
aku pon g la dpur...
diorg soh rasa.....kata nye da ok skit..
aku pon rasa la....
huhu....msam lagi...
tp da kurang skit....
huhuhu...sdih aku.....
tp lantak la....msam pon msam la...

aku da malas, tutup api..
pastu g rebus telur plak....
nk tdo da..esok nk msak nasi plak....
da settle sume, aku pon tdo.....
tu pon xsenang ati aku ni...
dok pkir reaction diorg ble mkn nasi lemak tu....
tah bpe lama aku dok mngelamun, aku pon tdo..

esok nye, kol 5.30 pgi....
aku bgun utk msak nasi plak....
aku pon basuh la beras...
pastu amek kelapa kt peti ais yg aku bli kt mydin smlm....
dok la perah2 kelapa tu..
aku dok pndang je kelapa tu....npe cm len mcm je kelapa ni...
aku pon cium la kelapa tu...
ala.......da msam la kelapa ni...
adoyai....nape le jd bnda msam je...
pening pale aku.....

tp nsib bek ada santan segera...
aku pon tros masuk je brg2 tu..
gedebak gedebuk....
siap gak nasi aku...

tetapi.......
huhuhu.....
nasi jelatah plak....
adoooiiii.....cmne ni......
aku give up lg...
dok tmenung kt tepi rice cooker tu......
timah bgun je, aku pon ckp nasi jelatah...
dia pon tperanjat gak....
lama gak la aku dok pkir nk wt cmne...

last2 ttbe timbul idea ni...
mak aku pnah ckp dulu...
kalu nasi jelatah, g kukus nasi tu...
fuuuhhhh.....lega aku...
da last2 minit baru idea tu dtg...
aku poh bposah la dok ngukus....
sjam gak la...
dugaan2..... sbor je la...

da siap sume, ktorg pon bungkus nasi tu...
ala...yg mcm jual kt gerai2 tu....
hik3...praktis...
mne tau sok2 le bniaga nasi lemak....
hak3....

suka2 gak...
da le smbal masam...
aku ckp kt dak2 ni, aku xnk mkn...
pastu jgn ckp kita msak..
ckp bli kt kdai....
hahaha...jhat tol aku....
xtau la diorg caya ke x....
lantak la....

Tiada ulasan:

Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."