Hai Kawan-Kawan!

Foto saya
#1988 #orangMelaka #single #PA@Putrajaya #masihmencari #sukaketawatapicengeng #sukatengokwayang #sukakaraoke #sukamainbowling #tempatkongsicerita #untukkawan2

Geng2 DiaryManja

31 Julai 2012

Mood... Sila Datang Ke Mari...


Assalamualaikum...

dah 11 hari kita berpuasa.. Alhamdulillah...... sekejap je rasa... tapi kan, mood raya tu belum datang lagi.. hmmm.... jadinya, bagi membangkitkan mood tu, aku dengan ini terpaksa dengar lagu2 raya.. eh? boleh ea camtu? hahahaha...

oklah, kita borak2 kosong je la ea.. disebabkan kerja pon nan ado sangat sekarang... selalunya, korang kalau beli barang2 raya, korang beli kat mana? meh aku cerita pasal aku ea.. selalunya tiap2 tahun, aku dengan adikberadik, kami berlima (tanpa mak ayah) akan pergi shopping last minute kat taman cempaka.. tau ke kat mana? tempat tu dekat depan Melaka Central je.. selalunya kalau dah nak dekat raya, harga barang2 kat situ boleh jadi murah.. tapi takdelah murah sangat.. boleh la..... dan kalau kat sini pulak, aku dengan yang lain2 akan pergi jalan TAR.. tahun ni macam tak dibahaskan pulak hal ni... hehehe... mungkin masing2 baru lagi pegi agaknya... aku baru sekali je pegi tahun ni (bulan lepas)...

kuih raya? korang suka makan kuih yang mana satu? kalau aku, paling aku suka kuih tart la kan... sedapnya sedapnya...juga cornflake madu dan semperit.... aku kalau pergi raya rumah saudara mara, kawan2 ke.. jarang makan kuih raya bukan pilihan... hahaha.. cerewet kan? selalu kacang2 memang aku takpandang... kerepek2 pon, ikut tekak la... kalau ada kerepek ubi pedas dengan rempeyek, aku makan la.. sugi ke, suci dalam debu ke, popia simpul ke.. ikat mati ke.... memang jarang sangat2 aku makan...

juadah dipagi raya, bagi aku wajib ada lauk ayam... tak kira la ayam tu masak apa pon... selalu kat rumah nenek, ayam buat rendang atau kari... takpenah lagi buat ayam masak merah... dan kalau ada makngah, makngah akan buat kuah kacang ayam... pernah 1 tahun tu, takde lauk ayam... alasan nenek, dia takmakan.. dia takmakan, anak2 cucu2 kan makan... rasa macam hmmmmmm..... boring.... dan lauk2 ayam ni selalunya anak2 dengan cucu2 la yang masak... nenek memang tak masakla... melainkan dah takde orang nak masak ayam tu, baru dia buat kari... huhu... kari tau.... lagi sekali boring...

tahun ni, aku nak balik kampung awal, nak masak rendang ayam dengan kuah lodeh.. pastu nak request makngah buat sambal sotong kering.. (teringat2 sambal sotong masa kenduri paklang aritu.. sedap sangat...)

juadah raya kitorang tak gempak macam rumah orang lain... sikit je... raya pertama je orang yang datang dapat merasa juadah raya.. raya seterusnya, korang makan kuih raya je la... sebab kat kampung, raya pertama, malam dah makan nasi dah... entahlah, aku pon taktau kenapa... mungkin sebab atuk kot... dia nak nasi semedang.... lagi sekali.... boring.... oleh kerana juadah raya kami tak gempak macam rumah orang lain, jadi, bila pergi beraya umah nenek sedara yang sorang ni (nek uda), kami belasah la habis2an... hahahaha.... sedap tu.. ada lontong, ada ayam goreng berempah la.. sambal sotong...  balik dari kubur wajib singgah rumah nek uda.. hahahaha... best2... ni la sedara paling rapat sekali... cucu nek uda, ada 3 orang yang sebaya dengan aku.. best kan?

ok.... mood takdatang2 jugak walaupun aku dah cerita pasal raya, makanan raya... mood takdatang, lapar yang datang.. hmmm... baru pukul berapa ni.... adoooiii... ni mesti gara2 bos huda bagi kurma, bos aku bagi rendang pucuk ubi tadi... aiya...

ohye, aku nak pergi banting la... tah ape tebiat aku tahun ni... ntah.... rasa macam nak pergi jalan2 kat banting tu... memang la agak kekampungan kat situ.. tapi aku suka.... nak cari kerepek, baru tadi aku order kerepek kat akak opis ni... nak cari apa ya kat sana? rasa teringin sangat nak pergi banting ni.... hmmmm....


27 Julai 2012

Menu Buka Puasa Hari Ini


Assalamualaikum..

hari ni aku nak balik kampung, jadi... sebelum aku nak balik kampung, aku nak singgah bazar jap.. nak cari...

nyum nyum...


 dan jugak, nak beli air ni.....



harap2 sampai kampung sebelum waktu berbuka.....

haaa.... hari rabu aritu ada try buat jeli kelapa... buat2, jadi pulak.. hehehe.. ala, benda senang kan.. dapat 1 bekas besar... best sangat makan sejuk2.... hehehehe...




26 Julai 2012

Kalaulah Aku Tak Sedar.................


ok, sila muntah sebab taksampai sejam ko dah buat entry lain... huahuahua... bukan apa, kang tak buat, lupa teros... jadi bila ada kelapangan ni, boleh lah kan... hehehe..

malam tadi tah kenapa dengan aku, ke mata aku? aku pon taktau.. huhu... tentiba je mengantuk ya amat... haisshh.... aku rasa mesti sebab aku makan nasi lemak masa berbuka... memang gila mengantuk betol.. "dik, ko ada letak ubat tidor ke dalam nasi lemak tu? ha? cakap! cakap!"

jadi, lepas je solat maghrib, taknak teros terlena, aku baca la Quran.. mula2 dapat 2 muka, pastu rasa macam sikit sangat pulak.. lanjutkan lagi 2 muka... lepas habis je, teros terlena.... hmmmm.... tapi tak lena sangatlah sebab aku rasa tak tenang pulak... aku nak masak air.. sebab bekalan air masak dah nak habis.. dalam lena tu boleh lagi aku teringat2... "nak masak air... nak masak air" (dah macam "nak cari kayu, nak cari kayu" pulak.. hahahaha...)

jadinya dalam pukul 11 lebih, aku tersedar, teros pergi dapur jerang air... lepastu masuk bilik balik konon2 nak baring2 je la... baringlah sangat kan... kepala ni kalau dah disorong bantal apa kesudahannya? tido la kan... huhuhu.... dalam aku tido tu, sempat jugak bermimpi... aku tak ingat aku mimpi apa, tapi mimpi aku tu, aku berada dalam lif... (tah pape!)

tentiba, aku tersentak.. eh, dah kol berapa ni... bila air nak masak? tak bunyi pon... tengok jam... Ya Allah, dah pukul 1... teros lari ke dapur... sambil cakap "air aku... air aku..) sampai dapur, tengok api berpasang lagi... senyap je... teros tutup api, angkat cerek ke sinki... amek air jirus kat cerek.... haaa... hamek ko... berdesir............ berasap2... huhuhu.... cerek pon dah tak de rupa da... hitam2 sikit.. tempat tekan atas pon dah mencair agaknya... pelekat kat tepi cerek pon da terbakar... adooiii.... gila la...

aku takboleh bayang kalau aku taksedar.... dekat 2 jam cerek tu atas api.... kalau lah meletup ke apa... huhuhu.... T_T (mintak jaoh...)


Bonus Raya, Servis Harus Mantop!


Assalamualaikum...

pemberian bonus separuh gaji untuk penjawat awam dan rm500 untuk pesara.. Alhamdulillah.. ada jugak dari takde langsung kan? 
 
sebenarnya aku nak cerita pasal ayah aku... aku kesian kat ayah aku... dia kan da pencen dari bulan 4.. dan sampai sekarang, dia belum terima duit pencen dia... pencen yg selepuk tu pon takdapat lagi, yang bayar tiap2 bulan tu pon takdapat lagi... hmmmm... padahal ayah aku dah buat permohonan, hantar borang dari tahun lepas... bila call balik cakap baru je hantar borang ke pihak atasan...

jadi kepada kerani kat balai polis tempat ayah aku kerja tu, sila lah bersikap bertanggungjawab, bertolak ansur dan berintegriti sikit... janganlah makan gaji buta je.. ni dah dapat bonus ni, servis patutnya lebih cepat... ayah aku dengan nak tanggung semua adikberadik aku yang masih belajar lagi ni.... ko senang2 je buat kerja lambat2 kan... patutlah ayah aku nak mintak bersara awal.. sebab taktahan agaknya kerenah orang2 muda yang baru jadi penjawat awam, tapi kerja macam hampeh!

aku paham, proses nya memang lambat, kadang2 makan masa 2 3 bulan baru kita boleh terima pencen.. tapi kalau baru sekarang ko nak hantar borang, maknanya ayah aku kena tunggu lagi 2 3 bulan la kan... tu bukan 2 3 bulan dah, tu dah jadi 5 6 bulan... tau x? buat kerja main2..hey.. geram pulak aku....


25 Julai 2012

Tolong Tok, Datanglah Bazar Hari2... huhu..


Assalamualaikum...

sebelum aku meneruskan cerita ketidakpuasan hati aku, aku nak ucapkan tahniah kepada pasukan Harimau Malaya (Malaysia All Stars)... walaupun kalah kepada Arsenal dengan 2-1, tapi boleh dibanggakan sebab kira oklah dari 4-0 tahun lepas kan.. hehehehe..... tak kesah menang atau kalah, aku tetap sokong! aku takdapat tengok pon perlawanan malam tadi... tapi aku memang exaited nak tahu keputusan nya.. xpe, hari ni atau esok dah boleh call astro.. pasni boleh lah layan bola sokmo.. hahaha... takpayah pelik sangat, minat orang lain2.. jadi terima lah keadaan diri aku seadanya yang minat bola, walaupun aku hanya minat tengok pasukan negara sendiri je... MU, Arsenal, World Cup, EURO semua aku tak layan.. asal yang main tu Harimau Malaya ke, Harimau Muda, aku layan je.. hehehe...

ok, masuk cerita ketidakpuasan hati.... semalam, aku pergi lagi Bazar Ramadhan kat Putrajaya ni.. kelmarin seronok sangat pusing2 satu bazar walaupun aku hanya beli karipap sardin rm1 dan lauk pajeri nenas rm2... semalam kan nak berbuka rumah wana, jadi aku ingat nak beli la kuih2 sikit.. datang rumah orang bawak perut je macam takbest pulak kan... ha, wana masak sedap semalam.. kari ikan dengan sayur campur + cendawan.. nyum2!! 

ok, sebab apa aku seronok pergi bazar kelmarin, sebab aku pelik kenapa semua harga kuih 3keping rm1.. pelik x? pelik x? kat putrajaya ni boleh jumpa lagi kuih harga cam gitu... huhu.. best2!! tapi sayang, aku beli karipap je... huhu.. yelah, aku makan sorang je, xkan nak borong semua kuih pulak.. nasib aku baik sebab aku tak berapa nak bernafsu sangat tengok makanan2 kat bazar dalam tempoh 2 hari ni... 2 hari je la, pasni taktau lagi... hahaha.... aku pon dok tanya kat timah, betol ke 3 seringgit ni? macam takpercaya pulak.. timah pon takbape nak percaya... aku sampai cakap, agaknya peniaga2 ni dah buang tebiat kot... hahahaha... yela, taon lepas harga sekeping kuih adalah 40sen..... xde dah harga 3 seringgit.. dah takjumpa dah harga camtu kat putrajaya ni.. kat kampung2 ada la...

TAPI!!! semalam, aku terkejut beruk bila tengok harga kuih... 50sen kau!!! aihhh!! semalam 3seringgit, hari ni dah bertukar satu 50sen?? biar betol???!! aku memang takpuas hati betol... semua kedai aku pergi, kecuali kedai karipap yang aku beli tu still maintain 3seringgit.. rasa macam tertipu tak?? aku punya lah exaited nak cari kuih best2, sekali tengok harga dah tukar 50sen, dahtu kecik je.. rasa macam tak berbaloi langsung! teros dah takde hati nak beli kuih..... huhu... 

ok, aku bukan lah kedekut pon, tapi rasa macam tertipu... hari kelmarin tu aku ada nampak menteri kpdnkk datang kat bazar.. takkan la pasal menteri datang ko turunkan harga, menteri takdatang ko naik harga balik? ni yang aku nak suruh apak dafi datang hari2 kat bazar ramadhan ni... huhuhu....memang gila kan? sama lah macam timah yang dicekik peniaga ikan bakar, jual sotong bakar sampai rm15 sekor.. logik tak?


24 Julai 2012

4 Ramadhan...


wah... kejap je dah hari ke 4 kita berpuasa.... kalau nak tanya aku persiapan raya, memang tak ada buat persiapan apa2 pun lagi... eh, baru 4 hari puasa dah sibuk dengan raya kan? hehehe... tu perkara biasa... kebanyakkan, kalau aku lalu je kt partition2 orang ofis aku, benda ni je yang dibahaskan.. jadi topik utama...

tahun ni, aku macam malas dan tak ada mood kot nak buat persiapan2 raya ni.. baju raya pon tak ada dan tak cari lagi.. selalu nya sebelum puasa mak aku dah pergi mencari kain nak buat baju raya.. tapi tahun ni, macam tak bersemangat bab2 raya ni.. entah kenapa tah... 

tapi, macam biasa la, aku akan buat kuih raya.. haa... jangan nak bayang aku bertungkus lumus buat kuih tart ke, kerepek ubi ke, rempeyek ke.. aku buat kuih senang je.. cornflake madu dan cornflake coklat.. hahahaha.. tahun ni, mak pon da request buatkan menda alah ni.... dan aku harap, mak buatlah kuih raya kesukaan aku, kuih tart.. hehehe...


 
                                                                gambar dicurik dari google.. hehehe..



 kuih raya kegemaran aku...




oklah, hari ni buka puasa kat rumah wana... beliau dah menjemput aku berbuka di rumah.. jadi, rezeki jangan ditolak.. hahahahaha.... ohye, balik ni ingat nak gi cari novel la.. aku dah lama usha novel ni.. dah lama kot keluar, tapi tak berkesempatan nak beli.. novel Sunan Musafir karya Ramlee Awang Mursyid.. novel terakhir (ke-6) berkisarkan tentang Laksamana Sunan.... (kalaulah betol sunan tu wujud... hmmm....) aku kan suka buat/beli sesuatu sehari sebelum gaji masuk.. konon2 habiskan duit gaji bulan lepas la... hahahaha...

novel2 sunan sebelum ni takpernah beli pon, ada yg pinjam kat library dan ada pinjam kat wana.. hehehehe...





20 Julai 2012

Selamat Datang Ramadhan...


Assalamualaikum...

sekejap dah hari Jumaat, maka esok telah mula berpuasa..bermakna tahun ni, dah jadi tahun yang ke 5 (betolkan?) aku berpuasa sebagai anak perantau di bumi putrajaya ni... hahaha.. ayat nak power sesaja.. dan tahun kedua berpuasa di rumah aku sendiri (kuarters la kan... bkn aku beli pon.. hehehe).

nak cerita sikit pengalaman tahun lepas.. puasa yang pertama, aku tak cuti pun.. aku kerja.. balik tu ingat nak masak la.. berbuka dengan cik housemate.. rupanya cik housemate nak berbuka diluar da dengan tunang dia.. aku pon, ala.... nak masak apa? makan sorang2 pulak tu... aku tak ingat aku masak apa.. rasa macam nasi dengan telur + kicap je... punyalah malas nak masak... huhu...

tunggu punya tungu punya tunggu.... Allahu Akbar.. Allahu Akbar... azan pun berkumandang... orang dah dengar azan teros doa buka puasa.. aku, batalkan puasa dengan air mata... huhu.. takpasal2 je air mata ni mengalir, lepas tu tersedu sedan... huhu... mungkin sebab hari pertama dah berbuka sorang2... 1st time lak tu.. selalu ada je buka puasa berteman... 

takpe, tahun ni sahur dan buka puasa hari pertama dengan family.. so xdelah lagi drama air mata... hehehehe...

ok kawan2, selamat menjalani ibadah puasa.. ampun salah silap, terkasar bahasa semua.... harap2 ibadah puasa kita semua diterima.... banyakkan perkara2 baik di bulan mulia ni ye..... jangan ponteng2 puasa! hehehe...

yeay!! malam ni balik kampung.. doakan aku selamat sampai...


19 Julai 2012

..................


aku nervous.. menanti detik tamatnya mesyuarat petang ini.. kerana setelah itu tamatlah sudah segala tugas2 aku sebagai AJK Kelab Kebajikan..

YEAYYYY!!!!!!!

nak celebrate untuk diri sendiri la... apa nak buat ek?? adakah karox seorang diri...? hahahahaha... wah, best jugak!


18 Julai 2012

-__-


AKU BUKAN SIAPA2 DI MATA MEREKA
TAPI BILA TAKDE SIAPA2, 
CARI AKU JUGAK.

KERJA ORANG LAIN, ORANG LAIN YANG SERABUT.

SILA ADA SIKAP TANGGUNGJAWAB SIKIT. ATLEAST TAK SUSAHKAN ORANG LAIN.

Hmmmmmmm -_- 
PENAT
 

17 Julai 2012

Hadiah Cabutan Bertuah...


Assalamualaikum...

harus update sikit sebab petang kang aku dah sibuk nak packing2 kurma.. lagi ada meeting kol 3.30... atoooiii.... sila belah badan aku kalau nak aku berada di dua2 tempat serentak.. pastu kalau nak cantum balik, biar cantum tu, kasi aku nampak kurus sikit.. apakah...? hahahahahahaha.. gila sekejap..

ok, aku ada habaq kat fb yang aku dapat hadiah handphone samsung kan masa pergi Family Day kat Felda Residence HotSpring, Sungkai.... dah tu semua sibuk tanya, samsung apa? samsung apa? ala... sebok tol nak tau.. 

nindia handphone nya...


gambar dicurik dari google.. tapi memang sebijik macam ni.... handphone biasa2 je.. takde kamera pon... ringtone pon polyphonic... jaoh sekali ko nak ada memorycard kan.. memang takdo la... jadinya aku dah 3 buah handphone da... pastu ada 2 buah lagi yg rosak, tak perbaik lagi... amboi... banyak betol handphone aku.. boleh buat koleksi dah... hahahaha...

aku ingat handphone yang aku dapat ni dah bagi kat adik lelaki aku, pizin.. sebab, handphone yang dia pakai pon mengong2.. kengkadang aku dapat mesej dari dia 4x tp kosong.. pastu tiba2 call aku, padahal xde suara.. handphone tu bukan gila pon, adik aku lupa nak lock keypad nya.. tu la pasai jadi lagu tu... aku tau la sebab dulu pon aku gak yang guna handphone tu... handphone tu pon adik aku, kakcik punya.. dia beli handphone lain, dia kasi kat aku... bila aku dah beli lain, aku bagi kat pizin.. hahaha.. da banyak berjasa da ko handphone.. bertukar2 tuan...

eh, melalut pulak aku... hahaha...

13 Julai 2012

Masa Tu Tahun 2008...


Assalamualaikum....

Tadi aku dok wat kerja2 membuka folder2 yang tah hape2 dalam desktop aku ni... sekali aku terjumpa gambar ni...


gambar ni aku amek dari tiena.. tengok, tiena ada gak simpan gambar aku ni.. aku sendiri takde... hahahaha.. masa ni adalah kursus asas PA di INTIM, bulan Ogos 2008.... masa ni aku kecik sikit sebab sebelum dapat kerja PA ni, aku kan keja teruk kat pasaraya... aku teringat ada sorang abang yang sama2 keja kat pasaraya tu, dia kata "dik, kalau kau kerja lama kat sini, gerenti kau kurus dik!" huhuhu... 

ok, lupa kan pasal abang dan pasaraya, aku suka diri aku masa tu, sebab...... ntah, sebab time tu la aku rasa aku kurus kot... hahaha.. walaupun takde lah kurus sangat... eh, silap.. berat aku paling best yang aku pernah dapat adalah masa aku sem 1 kat poli... berat aku turun lebih 5kilo masa tu dari berat masa masuk poli... hehehehe... tapi sekarang?? hmmmmmmm.... pasroh!

tengok dalam gambar tu, aku pegang henpon kan.. tu henpon pertama yang aku beli... huhu.. sekarang da rosak.. huhu.... bila nak pergi perbaik balik xtau la... batery ok lagi... cuma skrin je blank.. baju tu pulak, memang mak aku jahit untuk aku pergi kursus tu, kan ada tulis hari khamis kena pakai batik kan.. tapi batik tak batik sangatlah... hahahaha.. mak aku cakap oklah tu, macam ada corak2 batik tu kira ok lah.. hahahaha... tapi kan sayang... baju tu dah rosak terbakar kena iron.. huhu.. sayang betol..

tarikh gambar tu diambil pulak, 21 Ogos kan... lagi 7 hari je nak birthday aku.. hehehehe....

ok, gambar ni pulak..!



haaaa!!! CD tu la yang aku masih cari sampai sekarang... dalam CD tu kan ada video sepanjang kursus asas tu... adoooiiii.. mana ko menghilang CD? 

tengok dalam gambar tu, terok gila mata aku... macam orang lepas nangis.... hahahaa... aku pon xtau kenapa... tak ingat dah.. dan tarikh gambar diambil, aku rasa dah nak habis kursus dah... tinggal nak tau kte dicampak dimasukkan ke kementerian mana.....

oh tahun 2008... kalau nak banding diri aku tahun 2008 dengan sekarang, tahun 2012.... huisssshh... takpayah bandinglah! wat saket mata aku je... hahahaha...

tapi kalau buat perbandingan tentang keperibadian aku, mayb ada perubahan... perubahan apa? ha, tu aku sendiri je la tau kan... hahaha... 

okla, tamat sudah sesi mengimbau kenangan lalu.. nanti aku godek2 lagi dekstop aku ni, kot2 ada lagi gambar2 yang aku dah lama tak tengok... hehehe..



gambar sekadar hiasan.... hehehe...



11 Julai 2012

Kini telah tiba masa....


Dalam sibuk2, sempat lagi aku mengupdate.. hehehe... 

Mulai hari ini, aku kena percaya bahawa aku akan tinggal sendiri, bermaksud tanpa teman selepas bakalpuan housemate aku dah pon pindah ke rumah beliau... huhuhu.... sunyi la aku...

Jadi Liana, sila bertabah... hidup bukan selalu berteman, kecuali ko dah kahwin la kan... orang lain pun ada kehidupan diorang.. kita pon harus teruskan kehidupan kita.... tak gitu? huhu...

apa susah, kalau sunyi, cakaplah sorang2, bukan ada orang nampak pon... hahahahahaha... cakap dengan dinding ke.. tapi awas, kalau dinding menyahut, sila cepat2 masuk tido.... hahahahhaha.... choiiii!!!!

10 Julai 2012

Aku Stress.. Jadi.......


Aku STRESS

jadi,

AKU MAKAN NASI..

Sekian, Terima Kasih. T_T

05 Julai 2012

Ingat Jadi Bendahari Pandai Sangat Kira-kira?


hmmm... nasib la dapat bendahari macam aku ni.. huhu... bukan apa? bila dah kira2, duit tak cukup.... tapi xdelah banyak sangat kurangnya.. kadang2 rm2, kadang rm1.. macam yang terjadi hari ni.. ada akak sorang tu nak bayar duit kelab yang tak berbayar dari bulan 1, jadinya dia nak bayar sampai bulan 6... total semua sekali rm18 SEPATUTNYA.. tapi, bila makcik2 ni dah kerumun aku kat situ, tambah pulak cakap kuat2, aku jadi segan.. dah serupa ahlong da aku gi mintak duit kat orang.. ko bayangkan, kawasan partition kat situ adalah kawasan terbesar dalam bahagian.. ada lebih 50 orang staf kat situ.. jadinya, aku kelam kabut la.. akak tu bagi rm50, aku tanya la, nak bagi bape balik kak? sebab aku malas nak kira.. teros dia cakap rm34... aku yang blur lagi ngekngok tambah segan, malu, sebab orang dah pandang2, teros je bagi rm34 kat akak tu...

see!! betol tak aku cakap? bukan apa, aku lah yang rugi! sebab nanti aku yang ngekngok ni akan tambah la pakai duit aku berapa kekurangan duit tu.. macam hari ni, aku dah rugi rm2... ala... rm2 je kan.... tapi kalau dah 10 kali aku salah kira, tak ke jadi rm20....??!! huhuhu..... akak tu pon konfiden je kan, bukan nak sama2 membantu kira betol2.. tah hape2.... sebelum2 ni pon pernah terjadi... adalah kurang2 dekat rm 4- rm5 jugak.. tu pon aku tambah duit aku.. huhuhuhu... baik kan aku? T_T

jadi, jangan lantik saya jadi bendahari sebab nanti saya yang rugi.. huhuhu....


p/s: aku takpandai mintak2 duit kat orang.. lagi2 kes camni.. segan nak mintak balik rm2 kat akak tu.. mintak duit kelab pon aku kena tebalkan muka 5inci.. huhu..

03 Julai 2012

Rumusan Kenduri Paklang


Assalamualaikum...

hahahaha.. lagi pakei rumusan segala... hahahahaha... lantak la.. yang pasti, aku SANGAT PENAT ok.. last kampung aku buat kenduri kahwin adalah 15 tahun lalu masa pak uda kahwin.. sekarang anak sulung dia dah umur 14 tahun.. masa tu aku pun kecik lagi, tak buat apa2 pun melainkan buat masalah.. hahahahaha.. biasalah, budak2 kan..

tapi, bila dah rasa sendiri, macam mana menjadi salah seorang orang penting dalam majlis, fuuhhhhhhhhhhhhhh...rasa nak pengsan.. aku takdelah sepenat makngah, pakngah, mak, ayah, pak iwan, pakcik, pak uda, mak uda... sebab diorang nya tugas lagi berat... masak, cuci2, logistik hape sume... aku pulak siapkan goodies bag.. bayangkanlah 2 hari sebelum majlis baru nak buat.. aku sampai2 kampung kul 12 tengahari, teros buat.. sebelum nya tu pergi mencari air kotak dengan pakcik aku.. 38 ctn ko kitorang beli.. penuh 2 troli.. angkat berdua je.. berpeluh aku nokkk.... 

lepas tu buat tak henti sampai kol 10 malam.. huhuhu... mula2 buat berdua dengan sepupu, nazim.. tapi.. dia buat bape kerat je.. lepas tu dia lantak tido.. nasib baik ada adik aku dekya.. dia la yang kulukilir, angkat kotak2 air kotak tu kat aku.. petang baru la mak ngan nenek2 sedara tolong.. tu pon diorg packing gula2 je..

orang yang paling penat sekali, pastinya makngah.. sebab dia la tukang masak nya.. mak aku pon.. dia tolong2 sedia bahan segala.. ayah, pak uda, pakcik, pak iwan dengan paknip sibuk dengan wiring.. ari khamis aku ok.. tiba ari jumaat, aku dah k.o.. migrain datang... huhuhu.. siang tu macam bole buat2 kerja lagi.. bila tiba malam, aku sampai menangis tahan sakit.. terok betol la migrain aku ni.. malam tu memang aku tak tolong apa la kat belakang.. dengar riuh rendah je.. tapi malam tu, orang yang datang rewang2 da xde da.. tinggal kami2 je.. dengan berapa orang jiran2 je.. malam tu dah start masak lauk macam kurma daging, sambal sotong kering, goreng ayam, dengan acar kampung.. pagi2 hari kejadian baru buat nasi minyak, nasi arab untuk pengantin, kobis masak lemak, ayam masak kari madu dengan lauk2 pengantin..

sebenarnya, ada gak benda2 yang takbest terjadi.. tapi, malas la nak cerita, buat sakit hati je.. pastu, hal family kan.. memang mulut masing2 macam tak cover je.. yela, dah penat, apa pun boleh terlepas cakap.. tapi bukan aku.. orang2 tua punya hal la.. hehehe..

masa majlis, aku la jadi penanggah/kendarat dengan adik beradik aku semua.. sepupu.. atok aku memang takde upah orang pon.. semua family yang buat.. tu yang penat campur nak marah tu.. huhu.. nasib baik ada kawan2 pak iwan tolong cuci2 pinggan cawan periuk belanga semua.. 

kalau ada yang perasan, kenduri kali ni takde tema.. ada sebenarnya, tapi...... pelamin colour pink krim, meja makan pengantin warna oren putih, bilik pengantin warna gold, goodies bag colour hitam pink, khemah colour biru xde skirting... sangat2lah............. tah hape2.. tu la jadinya kalau tangan gigil2 nak keluar duit.. bukan takde duit, ada! (bukan paklang, orang lain.. sape? xyah tau la.. hehe)

apa2 pun, alhamdulillah, semua nya berjalan lancar, walaupun banyak sangat kekurangan.. hmm.. pakcik aku dah surrender da.. dia cakap memang xde la nak buat2 majlis untuk dia nanti.. abis kat rumah perempuan je.. kalau camtu la kekdahnya masing2 kan.. huhu.. macam2 perangai..

selesai majlis je.. masing2 sakit.. nenek suara dah jadi rock.. aku batuk2.. makngah demam.. pakcik arini majlis, esok dah balik sabah.. penat dia..

ok, ni bukan rumusan dah.. sebab rumusan 120 patah perkataan je.. ni dah boleh buat karangan 4 muka surat.. hahaha.. ada banyak lagi cerita.. tapi aku dah penat la.. malas pun ye..

 


Wahai Bakal Suamiku...

"..dan aku mengharapkan dirimu, bermohonlah pada Dia yang berhak, milikilah jiwaku keranaNya & milikilah hatiku dengan izinNya serta milikilah cintaku, diriku, kerana agamaNya.."